Menu
Štefan Margita, INTIMITY

V PRODEJI

25.3.

Informace pro předplatitele

pro předplatitele

 

aktuální informace

aktuální informace

 

OBCHODNÍ PODMÍNKY

PRODEJ VSTUPENEK

 

Úvod Program Pro školy O divadle Kontakty Projekty Pronájmy Předplatné

22.12. 19.00

Vstupenky

Johann Strauss

Netopýr

Divadlo F. X. Šaldy Liberec

Vážení diváci,
se spuštěním Psa se rázem ocitl náš avízovaný prosincový program ve virtuální realitě. Omlouváme se vám, ale žádné představení ani koncert se v našem divadle v prosinci neodehraje ani neodzpívá. Pokusíme se vám je samozřejmě nabídnout v náhradním termínu. S nadějí dáváme do prodeje lednový program a doufáme v dobré vlny, ne ty třetí a čtvrté a vůbec, že situace bude na jedničku.
Díky za trpělivost,
vaše divadlo.

Na začátku byl malý žertík... nejslavnější opereta krále valčíků. 

Jen několik operet z obrovského množství děl tohoto žánru si dodnes udrželo svojí zvláštní přitažlivost – Netopýr je rozhodně jednou z nich. Cesta k této mistrovské ukázce Straussova dramatického umění byla však spíše prozaická. Na jejím počátku stál vaudeville, tedy jednoduchá komická hra se zpěvy s názvem Le réveillon. Jejími autory byli Henri Meilhac a Ludovic Halévy – mistři libretisté, oblíbení spolupracovníci Offenbacha, ale také autoři libreta k Bizetově Carmen. Komedii pro Vídeň přeložil Carl Haffner, ovšem pouze jako mluvenou frašku, bez písní. Potíže nastaly s názvem a tedy s prostředím, kde se hra odehrává. Le révellion je totiž jméno pro typicky francouzský (a portugalský) zvyk dlouhé večeře spojené s oslavou, která trvá minimálně do půlnoci, ale většinou ještě déle. Taková představa byla zřejmě pro vídeňské publikum stěží pochopitelná a proto bylo rozhodnuto přesunout ve vídeňské verzi celý děj na typicky vídeňskou událost – na ples. Spolu s touto změnou se také původně „obyčejná“ divadelní hra proměnila v hudební divadlo - libreto bylo nabídnuto Straussovi, který nezaváhal ani okamžik.

Zkušení francouzští libretisté vytvořili příběh s jiskřivým humorem, který přesně odpovídal Straussově představě. Bez nadsázky lze říci, že Netopýr je jeho nejlepším dílem a skutečným úhelným kamenem operetního žánru. K Netopýrovi se vážou dva vžité bonmoty, řekněme anekdoty, na kterých je ovšem jen část pravdy. První praví, že Strauss celou operetu napsal za 42 nocí a druhá, že opereta byla po šestnácti reprízách stažena z repertoáru. Je pravda, že Strauss Netopýra v jeho základech naskicoval za šest týdnů, ale od počátku kompozice k premiéře uběhlo šest měsíců, během kterých skladatel operetu stále dopracovával. Netopýr byl poté skutečně po šestnácti uvedeních stažen z repertoáru, ovšem jen proto, že divadlo Na Vídeňce mělo již dopředu nesmlouvanou sérii představení zájezdové operetní společnosti. Když odehrála své kusy, úspěšný Netopýr se na scénu opět vrátil. Zajímavější je možná skutečnost, že jedno z prvních mimovídeňských provedení Netopýra řídil v Hamburku tehdejší šéf místní opery Gustav Mahler.

režie: Martin Otava

Hudební Nastudování: František Babický

Dirigent: Miriam Němcová

 

osoby a obsazení 

Gabriel Von Eisenstein:   
Petr Horák
Jan Ježek
Josef Moravec

Rosalinda:  
Mariana Hochelová
Věra Poláchová

Frank:  
Michael Kubečka
Pavel Vančura

Kníže Orlofsky: 
Petra Vondrová
Dana Šťastná

Alfréd:   
Dušan Růžička

Dr. Falke:
Oldřich Kříž

Dr. Blind:   
Jiří David
Jiří Kubík

Adéla:   
Věra Likérová
Lenka Pavlovič

Ida: 
Veronika Mičjarová
Hana Postránecká

Frosch:  
Milan Hodný
Marian Mičjar

délka představení: 03:15
čas přestávky: 19.50 a 21.15 

vstupné:  350, 330, 310, 200,- Kč

Vstupenky
Úvod Program Pro školy O divadle Kontakty Projekty Pronájmy Předplatné

Generální partner městského divadla

Hlavní partneři městského divadla